14 października 2016

Eksperyment: Jak działa filtr?


Obiecałam Wam w zeszłym tygodniu, że cykl z prostymi eksperymentami dla 2-3 latków pociągnę dalej i mam jeszcze jeden eksperyment w zapasie. To nie jest ten eksperyment, tamten nadal czeka na realizację, musiałam zmienić nieco plany, gdyż życie z dzieckiem nie ma nic wspólnego z planowaniem, jak pewnie wielu z Was wie. Otóż przy okazji któregoś z posiłków Tosia podłapała słowo przefiltrować i zaczęła pytać co to takiego. Nie miałam więc wyjścia, wymyśliłam sposób na eksperymentalne pokazanie jej o co w tym całym filtrowaniu chodzi i oto jest, post będący efektem życiowych problemów 2,5 latki. Zapraszam!


Jak wszystko, co wymyślamy spontanicznie, poniższy eksperyment nie wymaga wielu przygotowań, w zasadzie wszystko czego potrzebujecie znajdziecie w domu. A zatem na swoją eksperymentalną tacę musicie przytargać:
  •  szklankę (bądź inny przeźroczysty pojemnik - u nas miarka);
  • dzbanuszek albo wygodny do przelewania kubek;
  • wodę;
  • kawę/kaszę mannę/piasek (cokolwiek, co nie rozpuszcza się w wodzie i jest bardzo drobne);
  • sitko;
  • rozmaite materiały pretendujące do miana filtra (u nas: papilotka, serwetki, płatki kosmetyczne, woreczek strunowy i filtr do kawy dla porównania).
W tej chwili wydaje mi się, że dla malucha najlepszym materiałem do przefiltrowania będzie drobniutki piasek, a to dlatego, że w nawet najmniejszym stopniu nie miesza się z wodą i jej nie barwi. Pięknie zatem będzie na jego przykładzie widać na czym polega filtrowanie. W naszym domu kawoszy, z całej powyższej listy możliwości pozostała oczywiście tylko kawa, ale przy najbliższej sposobności zdobędę drobny piasek i eksperyment powtórzymy, żeby wszystko było lepiej widać.
Co zatem trzeba zrobić? Wystarczy zmieszać z wodą to, co będziemy przefiltrowywać, np. kawę jak u nas i przelewać. U nas na początek zaproponowałam Tosi samo sitko, żeby pokazać jej co się dzieje kiedy filtr jest zbyt "rzadki", to znaczy oczka są za duże i przelatuje przez nie nie tylko woda, ale też nasza kawa.













Następnie pozwoliłam Tosi wybrać, przez co chce przelać wodę w dalszej kolejności, odkładając jedynie filtr do kawy na bok, żeby nie było za prosto. Tosia wybrała papilotkę, która jest co prawda papierowa, ale też z wierzchu ma warstwę tłuszczu bądź silikonu (jak papier do pieczenia), które są raczej słabo przepuszczalne. Zatem po wlaniu kawy do papilotki, wszystko nam się przelało, papilotka namiękła i to by było na tyle. Filtr bardziej niż kiepski, orzekło dziecko. Zatem szukamy dalej.






Woreczek strunowy! Tak, to na pewno będzie świetny filtr, bierzemy się do dzieła. I tutaj po wlaniu do woreczka kawy, nastąpiła radosna eksplozja, bo jak się pewnie domyślacie, przez woreczek nie przepłynęła nawet kropla wody. Z fascynacją Tosia zaglądała do woreczka i pod woreczek, podnosiła sitko i zaglądała do miarki, macała woreczek od dołu, żeby przekonać się, że jest suchy. Ileż radości z tego, że coś nie wyszło, tylko dzieci tak umieją chyba.




Zdegustowana mina na koniec mówi: "nieee, to nie działa".


To może płatki kosmetyczne dadzą radę, mamo? Wyłożyłyśmy nimi zatem dno sitka i wlałyśmy kawę. Tutaj efekt był znacznie lepszy, bo woda radośnie ciurkała po kropelce przez sitko, a na wierzchu płatków została całkiem pokaźna warstwa fusów. Woda w miarce nadal była jednak ciemno brunatna i pływały w niej gęsto farfocle z kawy. Byłyśmy już blisko, ale to jeszcze nie to.





Bardzo obiecujące były serwetki, nasza ostatnia deska ratunku. Po ułożeniu na dnie sitka, z werwą Tosia wlała do nich kawę i ujrzała mały wodospad całkowicie przeźroczystej, brązowej wody, w gniazdku z serwetek natomiast, została cała garść fusów. Tak, to było to czego szukałyśmy. W miarce nie było nawet jednego ziarnka zmielonej kawy. Szkoda tylko, że serwetki tak mocno absorbują wodę (co wiemy z poprzedniego eksperymentu KLIK) i przez to do miarki wlała się tylko połowa wody, reszta została w serwetkach. Nie jestem też pewna, jak zachowałyby się przy wrzątku, ale generalnie przy kilku serwetkach położonych jedna na drugą, efekt jest całkiem zadowalający.











Na koniec podałam Tosi filtr do kawy i choć zadziałał znacznie wolniej niż serwetki (woda sączyła się dość długo i powoli), to jednak w miarce pojawiło się jej znacznie więcej, nic nie zostało wchłonięte przez filtr. Niestety przefiltrowana woda była jeszcze odrobinę zanieczyszczona fusami i trzeba by ją przepuścić przez filtr jeszcze raz, żeby była całkowicie od nich wolna.







Tosia wytłumaczyła szczurkowi, że według niej palmę pierwszeństwa w filtrowaniu powinny otrzymać serwetki.



Ekspertment zaliczam do bardzo udanych, bawiłyśmy się obie świetnie. Dostałyśmy ciekawy efekt końcowy i wspólnie wyciągnęłyśmy sporo pouczających wniosków. Jeszcze raz polecam rodzicom 2-4 letnich dzieci takie proste eksperymenty z przelewaniem, wlewaniem, moczeniem i zamaczaniem, one to uwielbiają, a dzięki temu znacznie więcej zapamiętują.

Post bierze udział w projekcie Piątki z eksperymentami:



Koniec psot!

10 komentarzy:

  1. Świetny pomysł :) Kto by pomyślał, że serwetki będą lepsze niż filtr ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Filtr jest odporniejszy na wrzątek niż serwetki, a przy robieniu kawy to zdecydowanie działa na jego korzyść :D Ale jak nie ma nic pod ręką, to o serwetki zdecydowanie najłatwiej ^_^

      Usuń
  2. Franek lubi takie działania. Wpisuję na listę do zrobienia:)

    OdpowiedzUsuń
  3. :-)
    Fajnie wyszlo.
    My tez kiedyś filtrowalismy.
    :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetna fotorelacja:D Pomysł także trafiony. Przede wszystkim w wykonaniu prosty, bo czasami brakuje pomysłów i możliwości na kolejne "eksperymenty badawcze" :)



    ________________________________
    http://bit.ly/2dAYSyg

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jako dorośli często mamy tendencję do wybierania eksperymentów spektakularnych dla nas, a dzieciom tymczasem najbardziej podobają się te prościutkie, które dają wiedzę do wykorzystania na co dzień :)

      Usuń
  5. Jakie to cudowne że Dzieci potrafią zachwycić się i zaciekawić z pozoru niczym nadzwyczajnym :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla nich to podstawy, które trzeba zdobyć, żeby lepiej rozumieć świat :)

      Usuń

Będzie mi niezmiernie miło, jeśli podzielisz się swoimi refleksjami :)